Classic and exclusive cars

Job van Oostrum Nieuwegein

1948 Tasco uit de serie Aparte Automobielen

 

Tasco 1948 Memorylane Nieuwegein job van oostrum

TASCO

Van deze auto werd, eind jaren veertig, alleen maar een (aluminium) prototype gemaakt.

Gordon Buhrig

Het was een project van ontwerper Gordon Buhrig die er flink wat investeerders wist te interesseren. Buhrig wordt beschouwd als een van de grootste auto-ontwerpers van de twintigste eeuw. Vóór de oorlog werkte hij bij General Motors, in 1948 maakte hij de overstap naar The American Sports Car Company; TASCO dus.

tasco 1949 Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 5

Vlak na de Tweede Wereldoorlog gingen de ontwerpers in het algemeen “los”; er kwamen modellen uit die we zelfs vandaag de dag nog “apart” zouden noemen en deze Tasco is er daar zeker één van.

tasco 1949 Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 2

Luchtvaart als inspiratiebron

In die tijd was Amerika geobsedeerd door de luchtvaart en we zien in de ontwerpen uit die tijd dat elementen van (gevechts)vliegtuigen terugkomen in (sport)wagens. Zo ook in deze.

De cockpit, de stoelen, de ingesloten wielen en een indrukwekkend dasboard met allerlei hendels en meters zoals je dat ook in een vliegtuig ziet.

 

En, niet te vergeten, het T-bar-dak (met twee plexiglaspanelen die je kon optillen) waar Gordon patent op aanvroeg. In 1968 klaagde hij General Motors zelfs aan omdat ze zo’n dak gebruikten voor een Corvette en daar hield hij een aardig centje aan over.

tasco 1949 Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 3

tasco 1949 Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 4Het voertuig werd uiteindelijk geschonken aan het Auburn Cord Duesenberg Museum in Auburn, Indiana, waar het tot op de dag van vandaag te zien is.

Gordon was er niet zo tevreden over, over dit ontwerp. Hij vond dat hij zijn oren teveel naar de investeerders had moeten laten hangen.

Back to top
Translate »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

BEKIJK HIER ONZE KLASSIEKE MUSTANGS

You have Successfully Subscribed!