Blog

Classic and Exclusive Cars Nieuwegein Job van Oostrum

Volkswagen Thing Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum

1973 Volkswagen Thing

Met de Volkswagen Thing (type 181) uit 1973 kun je zó op safari, of niet dan? De witte luifel, de grote panoramische ramen …

Volkswagen Thing Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 3

Het is een tweewiel-aangedreven vierdeurs-cabriolet, geproduceerd en op de markt gebracht door Volkswagen in de periode van 1968 tot 1983. Oorspronkelijk werd hij ontwikkeld voor het West-Duitse leger maar hij werd ook op de commerciële markt uitgebracht (onder verschillende namen). Maar in de States werd hij Thing genoemd.

Volkswagen Thing Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 2

 

Tasco 1948 Memorylane Nieuwegein job van oostrum

TASCO

Van deze auto werd, eind jaren veertig, alleen maar een (aluminium) prototype gemaakt.

Gordon Buhrig

Het was een project van ontwerper Gordon Buhrig die er flink wat investeerders wist te interesseren. Buhrig wordt beschouwd als een van de grootste auto-ontwerpers van de twintigste eeuw. Vóór de oorlog werkte hij bij General Motors, in 1948 maakte hij de overstap naar The American Sports Car Company; TASCO dus.

tasco 1949 Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum 5

Vlak na de Tweede Wereldoorlog gingen de ontwerpers in het algemeen “los”; er kwamen modellen uit die we zelfs vandaag de dag nog “apart” zouden noemen en deze Tasco is er daar zeker één [...]

1955 Chrysler Streamline X MemoryLane Nieuwegein Job van Oostrum 2Straalvliegtuig

Deze auto lijkt, volgens mij dan toch, nog het meest op een straalvliegtuig. Hij is het eindresultaat van een samenwerking tussen Chrysler (Virgil Exner) en de Italiaanse ontwerper Giovanni Savonuzzi, een aerodynamicus en ingenieur met een grote interesse in wiskunde. De opdracht was om de zijwindweerstand van Chrysler-voertuigen te verlagen om ze aerodynamischer te maken.

Rita Hayworth

Giovanni was een echte Italiaanse gentleman. Hij stond erom bekend dat hij altijd een pak droeg, zelfs als hij aan een auto aan het werken was. En, ook hierin verloochende hij zijn Italiaanse afkomst niet, hij hield volgens zijn dochter behalve van wiskunde óók van vrouwen. Daarom vernoemde hij de auto naar het personage “Gilda”, een rol van de bekende actrice Rita Hayworth. Zij werd destijds beschouwd als [...]

De Maybach Exelero. Inderdaad, een auto wiens naam met HOOFDLETTERS mag beginnen. Er is er maar één van gemaakt, in 2005 om precies te zijn.

De auto is destijds gemaakt in opdracht van Fulda Reifenwerke, onderdeel van de Goodyear organisatie. Zij wilden een nieuw type band testen, de Carat Exelero en hadden daarvoor een auto nodig die snelheden kon halen van ongeveer 350 kilometer per uur. En … de auto moest ZWAAR zijn.

Maybach Exelero MemoryLane Nieuwegein Job van Oostrum 1Ze wendden zich tot Daimler Chrysler met het verzoek een prototype te bouwen. Het ontwerp was een project van vier studenten van de Transportation Design School van Pforzheim University of Applied Sciences. De [...]

935 Bugatti Type 57S Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum

Van dit model zijn er 710 gemaakt, en dat is heel wat voor Bugatti. Zeggen ze.

Jean Bugatti himself Memorylane Nieuwegein Job van OostrumHij is ontworpen door Jean Bugatti, de zoon van Ettore. Jean was er van 1934 tot 1940 mee bezig. Er waren verschillende types 57; wij kijken hier naar de 57S(ubaisse) met verlaagd chassis. Er werd lichtgewicht materiaal gebruikt (3,5 mm in plaats van 5 mm staal) waardoor de maximumsnelheid van de auto tot 125 mijl per uur kon oplopen.

In de 57S lag een 3,257cc motor, de basis was de motor van een Bugatti Type 49 die door Jean sterk werd aangepast. De motor maakte daardoor wat minder geluid.

Bugatti Type [...]</p>
                <div class=

Chrysler Turbine Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum-1Het kan niet anders dan dat je deze auto OF heel mooi OF heel lelijk vindt. Want het is op z’n zachtst gezegd een uitgesproken modelletje. De auto werd in 1963 en 1964 geproduceerd.

Turbinemotor

De auto werd ontworpen door Elwood Engel en de Chrysler-studio’s zelf. De carrosserie is Italiaans (Ghia), maar werd afgebouwd in Detroit. Een tweedeurs hardtopcoupé, met rem- en stuurbekrachtiging, een TorqueFlite-transmissie en een A-831-motor.

In totaal werden er 55 auto’s gebouwd: vijf prototypes en een beperkte oplage van 50 auto’s. Deze laatste waren bedoeld voor een gebruikersprogramma dat liep van oktober 1963 tot januari 1966. 203 individuele bestuurders in 133 verschillende steden waren daarbij betrokken. Ze reden samen meer dan 1,6 miljoen km.

Chrysler Turbine Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum-2

Norman Timbs Memory Lane Nieuwegein Job van Oostrum

1948 Norman Timbs Special

Nou, is dit een aparte automobiel of niet?

Norman Timbs, geboren in Los Angeles, heeft hem ontworpen in de jaren 40. Hij ontwierp auto’s voor de Indy Races en werkte ook mee aan de bekende Tucker Automobiles.

Gestroomlijnd

Wat meteen in het oog springt zijn natuurlijk de vloeiende lijnen. Timbs streefde ernaar om de auto optimaal te stroomlijnen; daarom zitten er ook geen deuren in. Drie jaar lang heeft hij aan de auto gewerkt. Er werden allerlei tekeningen gemaakt waarna het eerste 25%-schaalmodel werd gemaakt van klei. Dat bracht hem op nòg meer ideeën die hij vervolgens in een tweede model uitwerkte, dat van hout was gemaakt. Daarna begon het echte werk.

Vederlicht

Het chassis is gemaakt van materiaal dat in vliegtuigen wordt [...]

De ETV Electric Supercar is het eerste model uit de serie Aparte Automobielen die we jullie gaan voorschotelen.

Waar lijkt deze auto nou toch op? Een onderzeeër? Let op de verborgen wielen en de vleugeldeuren.

ETV Electric Supercar MemoryLane NieuwegeinDe naam ETV staat voor Extra Terrestrial Verhicle, dus het heeft ook wel iets StarWars-achtig, toch? Hij is gemaakt door ene Mike Vetter uit Florida, gebaseerd op (dat zeggen ze dan toch) een chassis van een Chevrolet Aveo uit 2006.

De auto is voorzien van een MiMod EV-systeem dat de batterij beheert. En van twee windturbines van 300 watt die worden gebruikt om de batterij op te laden van de computer, de [...]

Memory Lane Nieuwegein Camaro 1967 Job van Oostrum

Wat is een pace car?

Sinds 1911 wordt tijdens de race van Indianapolis een pace car ingezet en wel voor de volgende redenen.  Aan het begin van de race rijdt hij voorop in de opwarmrondes en als zich tijdens de race een incident voordat komt de auto terug de baan op om de snelheid te temperen. In 1967 was dat de Chevrolet Camaro RS/SS.

Toen de Chevrolet Camaro werd gekozen als de “Official Pace Car” voor de Indianapolis 500 race op 30 mei 1967, werd alles uit de kast getrokken om een zo goed mogelijke indruk te maken. Er werden twee “pace cars” gebouwd en daarnaast een aantal replica’s en “festival-cars” waar de officials mee rondreden.

Niet “cool’ genoeg

Na de race is het traditie dat de Pace Car wordt [...]

Studebaker 1940 Memorylane Nieuwegein Job van OostrumEen van de meest begeerde, klassieke automerken voor “verzamelaars” is Studebaker. Dat komt door hun onderscheidende ontwerpen, comfortabele interieurs, robuuste bouwkwaliteit en goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Commander

De Studebaker Commander is de modelnaam van verschillende auto’s,  geproduceerd door de Studebaker Corporation (Amerika en Canada). Studebaker begon de naam “Commander” te gebruiken in 1927 en bleef deze gebruiken tot 1964, met uitzondering van 1936 en 1959-63.

De eerste Commander, een 226 cc 1927,  had een 3,7L motor. Een betrouwbare auto, zo stond hij wereldwijd bekend. De 1928 GB Commander was een 354 cc met 5.8L motor die 75pk leverde (bij 2400 tpm.). In oktober 1928 braken 3 Commanders op de snelweg van Atlantic City het snelheidsrecord (103,25 km per uur) van de veel duurdere Auburn straight-eight Speedster met 1,75 km.

In 1935 werd de [...]

Back to top
Translate »