Classic and exclusive cars

Job van Oostrum Nieuwegein

Chrysler Turbine uit de serie Aparte Automobielen

Chrysler Turbine Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum-1Het kan niet anders dan dat je deze auto OF heel mooi OF heel lelijk vindt. Want het is op z’n zachtst gezegd een uitgesproken modelletje. De auto werd in 1963 en 1964 geproduceerd.

Turbinemotor

De auto werd ontworpen door Elwood Engel en de Chrysler-studio’s zelf. De carrosserie is Italiaans (Ghia), maar werd afgebouwd in Detroit. Een tweedeurs hardtopcoupé, met rem- en stuurbekrachtiging, een TorqueFlite-transmissie en een A-831-motor.

In totaal werden er 55 auto’s gebouwd: vijf prototypes en een beperkte oplage van 50 auto’s. Deze laatste waren bedoeld voor een gebruikersprogramma dat liep van oktober 1963 tot januari 1966. 203 individuele bestuurders in 133 verschillende steden waren daarbij betrokken. Ze reden samen meer dan 1,6 miljoen km.

Chrysler Turbine Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum-2

Ervaringen proefrijders

Er kwamen allerlei problemen boven tafel. De startprocedure werd als ingewikkeld ervaren* en de acceleratie als niet indrukwekkend. Maar er waren ook voordelen: een lager brandstofverbruik en geluidsniveau. En de turbinemotoren bleken duurzaam, soepel werkend en hadden weinig onderhoud nodig.

Maar de auto werd door de recensenten niet goed ontvangen. Men vond dat de auto er vreemd uitzag. En over de lelijke kleur (“turbine-brons) die terugkwam in de wieldoppen was men ook niet te spreken.

Na de voltooiing van het gebruikersprogramma in 1966, heeft Chrysler alle auto’s teruggehaald en op negen na vernietigd. Chrysler hield er twee voor zichzelf, vijf werden tentoongesteld in musea en twee zijn in privécollecties terechtgekomen.

Chrysler Turbine Memorylane Nieuwegein Job van Oostrum-3

 

*Straf bij verkeerd starten

De turbinemotor vroeg om een andere manier om de auto te starten dan de chauffeurs gewend waren. Die stond omschreven in het instructieboekje (waar natuurlijk niemand in keek). De bestuurder hoefde alleen de sleutel om te draaien en dan zou het allemaal vanzelf gaan. Ze moesten het gaspedaal met rust laten maar dat waren mensen totaal niet gewend. Als ze toch op het pedaal stampten trad er een veiligheidssysteem in werking. De bestuurder moest dan onder de motorkap een “reset switch” omzetten voordat hij een nieuwe poging kon wagen om de motor te starten.

Heeft u al eens op onze speciale Ford Mustang-site gekeken? Wanneer u met ons contact op wilt opnemen klikt u hier.

 

Back to top
Translate »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

BEKIJK HIER ONZE KLASSIEKE MUSTANGS

You have Successfully Subscribed!